Diagnostyka usterek silników z wykorzystaniem telematyki

Przez: Tawfeeq Ahmad

Przekazane przez: Północnoamerykańscy redaktorzy DigiKey

Silniki wysokoprężne są kluczowymi komponentami układów w licznych zastosowaniach, takich jak przemysł, górnictwo, służba zdrowia, budownictwo, centra danych, banki i przedsiębiorstwa użyteczności publicznej. Występowanie usterek i przestoje w silnikach mogą prowadzić do negatywnych skutków finansowych. W związku z tym stosuje się coraz więcej inteligentnych rozwiązań monitorujących dla silników wysokoprężnych.

Dlaczego w silnikach potrzebna jest telematyka?

Ponieważ monitorowanie i konserwacja silników wysokoprężnych zawsze były realizowane ręcznie i na miejscu u klienta, generowało to poważne straty dla przemysłu, agencji wynajmu i klientów z powodu braku odpowiednich danych. Telematyka zapewnia nieprzerwane działanie silników wysokoprężnych.

Telematyka pozwala obserwować różne parametry, takie jak moc silnika, zużycie paliwa, lokalizacja i czas pracy. Analizy tych parametrów mogą pomóc w optymalizacji harmonogramów konserwacji i zapobieganiu przestojom w pracy generatorów. Omawiane rozwiązania mogą również wspomagać dalszą analizę z wykorzystaniem oprogramowania umożliwiającego analizę prognostyczną, generowanie alertów dla użytkowników, inteligentną wysyłkę i posiadającego wiele innych cennych funkcji. Dzięki tym potężnym wskaźnikom użytkownicy i firmy mogą uzyskać znaczne oszczędności, wyższy zwrot z inwestycji i poprawić obsługę klienta.

Dane diagnostyczne silników

Urządzenia telematyczne pobierają dane z wbudowanego układu diagnostycznego w celu dostarczenia cennych informacji na temat stanu technicznego, parametrów działania i aktualnego statusu maszyny. Informacje diagnostyczne to między innymi zużycie paliwa, czas pracy silnika i status zasilania.

Zazwyczaj omawiane dane wynikowe trafiają do użytkownika w łatwych do odczytania systemach programowych, do których często można uzyskać dostęp z dowolnego urządzenia. Oprócz wysyłania danych w trybie online, inteligentne rozwiązania telematyczne wysyłają raporty w postaci powiadomień SMS o wykrytych zdarzeniach (ilustracja 1). Niektóre z problemów, które technologie telematyczne mogą rozwiązać, to planowanie konserwacji i odzyskiwanie skradzionego sprzętu.

Ilustracja przedstawiająca przykładowe zdarzenia, które można wykryć i przekazać do odpowiedniego personeluIlustracja 1: przykładowe zdarzenia, które można wykryć i w razie potrzeby przekazać do odpowiedniego personelu w celu podjęcia odpowiednich działań. (Źródło ilustracji: iWave Systems)

Kilka powodów, dla których producenci silników powinni korzystać z inteligentnych rozwiązań monitorujących:

  • Poprawa działania poprzez stałe monitorowanie istotnych parametrów w miejscu instalacji
  • Lepsze podejmowanie decyzji dzięki dokładnym informacjom i analizie parametrów silnika wysokoprężnego w czasie rzeczywistym
  • Poprawa zadowolenia klientów poprzez aktywne zapobieganie występowaniu problemów
  • Definiowane przez użytkownika alerty SMS o usterkach silnika i nieprawidłowym użyciu
  • Klasyfikacja informacji (według regionu, modelu lub dystrybutora)
  • Większe zyski dzięki monitorowaniu zużycia paliwa oraz wykrywaniu kradzieży paliwa i nieuprawnionego użycia. Oprócz tego, następuje obniżenie kosztów operacyjnych dzięki eliminacji konieczności przeprowadzania manualnych interwencji

Znaczenie solidnego sprzętu telematycznego

Silniki wysokoprężne pracują w trudnych i wymagających warunkach. Aby skutecznie monitorować pracę silników, użytkownicy potrzebują rozwiązań telematycznych, które będą nadawać się do pracy w warunkach panujących w miejscach instalacji i pracy samych silników.

Aby umożliwić podłączenie sprzętu telematycznego do silników, został on wyposażony w zintegrowane opcje łączności, takie jak złącza CAN, RS232 i RS485. W zależności od miejsca instalacji można również rozważyć różne opcje łączności bezprzewodowej, takie jak LTE Cat-4, LTE Cat-M1 i Wi-Fi.

Urządzenie telematyczne o wzmocnionej konstrukcji jest przeznaczone do pracy w trudnych warunkach zewnętrznych, typowych dla wymagających zastosowań przemysłowych. Urządzenie telematyczne jest wyposażone w solidną obudowę zewnętrzną, która umożliwia instalację na zewnątrz i jest odporna na drgania oraz wstrząsy. Urządzenie zostało zaprojektowane zgodnie z międzynarodową normą IP67, i wzmocnione, aby zapewnić odporność na wnikanie ciał stałych, pyłów, przypadkowy kontakt, zimno i wodę.

Sprzęt iWave do monitorowania silników wysokoprężnych

Rozwiązania telematyczne i stosy protokołów z naszej innowacyjnej oferty są przeznaczone do współpracy z dowolnym silnikiem w celu zdalnego monitorowania kluczowych parametrów i dostarczania w czasie rzeczywistym informacji o nich. Urządzenia telematyczne o wzmocnionej konstrukcji firmy iWave Systems mogą być instalowane w silnikach wysokoprężnych wraz z inteligentnymi czujnikami, które monitorują różne parametry, takie jak zużycie paliwa, czas pracy silnika wysokoprężnego, uzupełnianie paliwa, stan techniczny silnika, napięcie akumulatora, poziom płynu chłodzącego, ciśnienie, temperatura i energia, zapewniając bezproblemową pracę.

Schemat czujników silnika wysokoprężnego, które przesyłają dane do urządzenia telematycznego firmy iWave (kliknij, aby powiększyć)Ilustracja 2: czujniki na silniku wysokoprężnym wysyłają dane do urządzenia telematycznego firmy iWave, które z kolei udostępnia je użytkownikom, przekazując do sieci Web. (Źródło ilustracji: iWave Systems)

Czujniki komunikują się z bramką iWave, która następnie przesyła odczyty do serwera lub chmury przez Internet (ilustracja 2). Czujniki monitorujące silniki wysokoprężne działają w technologii bezprzewodowej 4G. Dzięki interaktywnym internetowym i mobilnym aplikacjom użytkownik może wyświetlać parametry silnika w czasie rzeczywistym oraz generować raporty w dowolnym miejscu i czasie. Platforma zdalnego monitorowania pozwala użytkownikom radzić sobie z różnymi problemami dzięki możliwości monitorowania urządzeń 24×7 w wielu lokalizacjach.

Stos protokołu SAE J1939 służy do zbierania parametrów z silników wysokoprężnych. Firma iWave opracowała stos oparty na standardzie ANSI C, który spełnia wszystkie wymagania protokołu SAE J1939, niezbędne do gromadzenia danych z silników wysokoprężnych. Stos działa z rozszerzonym 29-bitowym identyfikatorem CAN z obsługą wszystkich standardowych szybkości transmisji (100kbps, 125kbps, 250kbps, 500kbps i 1000kbps).

Bramka telematyczna łącząca się z silnikami wysokoprężnymi zapewnia następujące korzyści:

  • Monitorowanie szeregu ważnych parametrów związanych z silnikami
  • Opcja dodawania kolejnych czujników
  • Bezpieczne przechowywanie danych i funkcje analityczne
  • Zapobieganie kradzieżom paliwa
  • Monitorowanie czasu pracy maszyn
  • Rejestracja zużycia paliwa i jego spuszczania
  • Informacje o krytycznym poziomie paliwa

Firma iWave oferuje w pełni skalowalne rozwiązanie do monitorowania i diagnozowania całego silnika z dowolnego miejsca i o każdej porze, zapewniając użytkownikowi spokój ducha. Nasza technologia predykcyjna zapewni dobry stan techniczny generatorów i pozwoli im działać nieprzerwanie w razie zagrożenia oraz zapobiegnie kradzieżom paliwa i awariom generatorów.

DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

Informacje o autorze

Image of Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad jest szefem marketingu produktów w firmie iWave Systems Technologies Pvt. Ltd. Tawfeeq jest pasjonatem elektroniki, a także interesuje się marketingiem i sprzedażą. Stawia sobie za cel pomoc organizacjom na całym świecie w skróceniu cykli rozwojowych i zwiększeniu sprawności opracowywania produktów dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia firmy iWave. Tawfeeq posiada licencjat z elektroniki i komunikacji oraz tytuł MBA w dziedzinie marketingu. Jego ambicją jest doprowadzenie firmy iWave Systems do pozycji globalnego lidera w dziedzinie inżynierii produktów.

Informacje o wydawcy

Północnoamerykańscy redaktorzy DigiKey