Wykorzystanie asortymentu złączy do obsługi kompleksowej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych
Przekazane przez: Północnoamerykańscy redaktorzy DigiKey
2023-05-10
Do obsługi nadchodzącego gwałtownego wzrostu wykorzystania pojazdów elektrycznych (EV) niezbędna będzie powszechnie dostępna infrastruktura ładowania. Projektanci stają przed wyzwaniem opracowania szerokiej gamy rozwiązań infrastrukturalnych do stosowania w obiektach mieszkalnych, hotelach, sklepach i restauracjach, budynkach handlowych i przemysłowych, na parkingach, stacjach benzynowych, w miejscach odpoczynku kierowców i innych lokalizacjach, aby zapewnić zawsze dostępne i wygodne ładowanie pojazdów elektrycznych. W niektórych przypadkach użytkownicy będą mieli luksus czasu i będą potrzebować tylko kilku kilowatów (kW) mocy ładowania prądem zmiennym przez dłuższy czas. W innych okolicznościach czas będzie miał kluczowe znaczenie, a użytkownicy będą potrzebować setek kilowatów prądu stałego, aby naładować pojazdy elektryczne w ciągu kilku minut.
Projektanci potrzebują różnych opcji złączy, które będą mogły obsługiwać prąd zmienny małej mocy, prąd stały dużej mocy i szereg pośrednich poziomów mocy. Złącza te muszą być ergonomiczne, aby zapewnić wygodę użytkowania, a także solidne i proste w instalacji, aby zaspokoić potrzeby producentów pojazdów elektrycznych w dziedzinie opłacalnych i niezawodnych rozwiązań. Rękojeści do ładowania i gniazda zasilania muszą spełniać wymagania standardu kombinowanego systemu ładowania (CCS), określone w normach SAE J1772 i IEC 62196.
W tym artykule dokonano przeglądu wymagań technicznych dla ładowarek pojazdów elektrycznych o różnych parametrach, od ładowarek prądu zmiennego małej mocy w obiektach mieszkalnych po ładowarki dużej mocy (HPC) w różnych lokalizacjach komercyjnych. Poddano analizie parametry elektryczne i standardy interfejsów oraz konieczność chłodzenia cieczą w instalacjach dużej mocy (HPC). Następnie artykuł przedstawia asortyment wejść ładowania prądem zmiennym i stałym, rękojeści i systemy kablowe firmy Phoenix Contact, które pasują do wszystkich typów ładowarek do pojazdów elektrycznych, a także układ chłodzenia cieczą kabli i złączy w instalacjach dużej mocy (HPC).
Standardy ładowania pojazdów elektrycznych i odpowiadające im złącza zostały opracowane w Ameryce Północnej, Europie i Chinach. Standardy w Ameryce Północnej i Europie odnoszą się do obu sposobów ładowania, bazując na standardzie kombinowanego systemu ładowania (CCS), który łączy ładowanie prądem zmiennym i stałym w jednym wejściu ładowania w pojeździe. Złącza kombinowanego systemu ładowania (CCS) typu 1 są powszechnie używane w Ameryce Północnej i Korei, a złącza kombinowanego systemu ładowania (CCS) typu 2 można znaleźć w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce Południowej, Ameryce Południowej, Australii, Nowej Zelandii i na niektórych innych obszarach. Chiny poszły własną drogą opracowując standard GB/T, który wymaga oddzielnych wejść do ładowania prądem zmiennym i prądem stałym (Ilustracja 1).
Ilustracja 1: standardy ładowania pojazdów elektrycznych zostały opracowane na poziomie regionalnym w Ameryce Północnej, Europie i Chinach. (Źródło ilustracji: Phoenix Contact)
Typy kombinowanego systemu ładowania (CCS)
Istnieją dwie wersje standardu kombinowanego systemu ładowania (CCS), typ 1 i typ 2. Typ 1 spełnia normy SAE J1772 i IEC 62196-3 i został opracowany na rynek północnoamerykański. Konstrukcja złączy ładowania prądem zmiennym i prądem stałym jest zgodna ze wspólnym wejściem ładowania kombinowanego systemu ładowania (CCS) w pojeździe.
Typ 2 również spełnia normę IEC 62196-3, ale nie spełnia normy SAE J1772. Pierwotnie został on opracowany w Europie i przyjęty w kilku regionach, jak wspomniano powyżej. Złącza ładowania prądem zmiennym i prądem stałym typu 2 również są zgodne ze wspólnym wejściem ładowania kombinowanego systemu ładowania (CCS) w pojeździe.
Standard ładowania GB/T 20234 jest stosowany tylko w Chinach. W tym przypadku złącza prądu zmiennego i prądu stałego mają różne interfejsy i wymagają oddzielnych wejść w pojeździe.
Ilustracja 2: przykłady gniazd ładowania pojazdów elektrycznych dla kombinowanego systemu ładowania (CCS) typu 1 (po lewej) i typu 2 (w środku) oraz GB/T (po prawej). (Źródło ilustracji: Phoenix Contact)
Tryby ładowania
Oprócz fizycznych różnic między złączami kombinowanego systemu ładowania (CCS) typu 1 i typu 2, w Ameryce Północnej i Europie stosowane są różne tryby ładowania. Tryby niższej mocy wykorzystują wbudowaną ładowarkę pojazdów elektrycznych, podczas gdy tryby wyższej mocy korzystają z ładowarek zewnętrznych. Ponadto wyższe poziomy mocy mogą wiązać się z większymi wyzwaniami termicznymi i korzystać z monitorowania temperatury z większą dokładnością.
Północnoamerykańska norma SAE J1772 przyjmuje trzy tryby lub poziomy:
- Poziom 1 jest przeznaczony głównie do obiektów mieszkalnych i wykorzystuje prąd zmienny o napięciu 120V~, aby dostarczyć moc dochodzącą do około 1,9kW.
- Na poziomie 2 wykorzystywane jest wyższe napięcie jednofazowe 208/240V~. Poziom ten jest nazywany „szybkim ładowaniem prądem zmiennym” i może dostarczyć moc około 19kW do wbudowanej ładowarki pojazdu elektrycznego.
- Poziom 3 to ładowanie prądem stałym za pomocą zewnętrznej ładowarki prądu stałego. Podstawowa specyfikacja odnosi się do napięcia 600V= przy natężeniu do 400A, co pozwala uzyskać maksymalną moc 240kW. Zaawansowane projekty mogą dostarczać prąd stały o napięciu 1kV=) i natężeniu 500A, co w sumie daje moc 500kW.
Norma IEC 61851-1 określa cztery tryby ładowania. Tryby 1, 2 i 3 wykorzystują ładowarkę wbudowaną w pojazd elektryczny:
- Tryby 1 i 2 służą do ładowania prądem zmiennym małej mocy. Kable dla trybu 1 podłącza się bezpośrednio do gniazda sieciowego prądu zmiennego, a dostępna moc jest ograniczona. Kable dla trybu 2 również podłącza się bezpośrednio do sieci prądu przemiennego, ale kabel zawiera dodatkowe wbudowane urządzenie sterujące i zabezpieczające, zapewniające bezpieczne dostarczanie mocy do 15kW trójfazowego prądu zmiennego.
- Tryb 3 to szybkie ładowanie prądem zmiennym, wykorzystujące stację ładującą w celu dostarczenia mocy do 120kW prądu zmiennego. Ładowarki poziomu 3 mogą opcjonalnie zawierać protokół komunikacji wysokiego poziomu (HLC) między zewnętrznym źródłem zasilania prądem zmiennym a wbudowaną ładowarką, służący do sterowania ładowaniem.
- Tryb 4 to szybkie ładowanie prądem stałym, które może dostarczyć kilkaset kilowatów bezpośrednio do akumulatora. W trybie 4 wymagana jest komunikacja wysokiego poziomu (HLC) zapewniająca informacje zwrotne niezbędne do sterowania ładowarką.
Zabezpieczenie termiczne
Zabezpieczenia termiczne są zamontowane zarówno w kablach ładowarek prądu zmiennego, jak i ładowarek prądu stałego. W przypadku ładowania prądem zmiennym do 80A powszechnie stosowany jest łańcuch termistorów o dodatnim współczynniku temperaturowym (PTC). Składa się on z szeregu urządzeń, po jednym na każdym styku. Monitorowanie wartości rezystancji zapewnia bezpieczne wyłączenie w przypadku przekroczenia temperatury granicznej.
Na stykach ładowarek dużej mocy montowane są czujniki Pt1000 o wyższej dokładności, aby zapewnić szybką reakcję i umożliwić systemowi ciągłą pracę przy wysokich poziomach mocy.
Wejście prądu zmiennego i opcje okablowania
Firma Phoenix Contact oferuje projektantom systemów ładowania prądem zmiennym pełną gamę uniwersalnych wejść ładowania, do których pasują wtyki prądu zmiennego lub prądu stałego, a także specjalne gniazda prądu zmiennego, które spełniają wymagania dla typu 1 w Ameryce Północnej i typu 2 w Europie i są odpowiednie do pojazdów, które nie wymagają ładowania prądem stałym. Te zespoły obejmują 2-metrowy kabel zasilający i przewody o długości 1m do siłownika blokady, czujnika temperatury i komunikacji. Posiadają one mechanizmy blokujące, czujniki temperatury i kołpaki przeciwpyłowe. Przykładowe okablowanie do użycia w zastosowaniach IEC 62196-2 i SAE J1772 typu 1 obejmuje:
- Wejście ładowania pojazdu model 1271960, które może przenosić do 12kW jednofazowego prądu zmiennego. Wejście znamionowo obsłuży ponad 10 tys. cykli podłączania/odłączania.
- W zastosowaniach większej mocy można wykorzystać model 1271836 o mocy znamionowej do 20kW jednofazowego prądu zmiennego. Zestaw obejmuje także siłownik blokujący i kołpak ochronny.
Firma Phoenix Contact oferuje również całą gamę kabli do ładowania prądem zmiennym, w tym:
- Model 1277166 do użycia z ładowarkami samochodowymi typu 1 według normy SAE J1772. Posiada on złącze ładowania pojazdu na jednym końcu, a na drugim wolne odprowadzenia do podłączenia do ładowarki na stałe. Zawiera łańcuch termistorów o dodatnim współczynniku temperaturowym (PTC) i może przenosić moce do 20kW jednofazowego prądu zmiennego. Zawiera kabel o długości 7,62 metra (25ft) (ilustracja 3).
- Kabel ładowania prądem zmiennym model 1627692 ze złączem ładowania pojazdu do gniazd typu 2 na jednym końcu i przyłączem do infrastruktury ładowania prądem zmiennym na drugim, do użytku z ładowarkami typu 2 wg normy IEC 62196-2. Ten zespół kablowy może dostarczać maksymalnie 26,6kW 3-fazowego prądu zmiennego, zawiera styki do połączeń komunikacji wysokiego poziomu (HLC) i ma długość 5m.
Ilustracja 3: przenośny zespół kablowy do ładowania prądem zmiennym o mocy znamionowej 20kW. (Źródło ilustracji: Phoenix Contact)
Kable ładowania prądem stałym
Firma Phoenix Contact oferuje kable C-Line do ładowania prądem stałym w kombinowanych systemach ładowania (CCS). Są one odpowiednie do stosowania w systemach ładowania średniej mocy, wykorzystywane w prywatnych posesjach, obiektach mieszkaniowych, firmach oraz na parkingach. Kable te są dostępne w wersjach typu 1 i typu 2, a zespoły są wyposażone w złącza ładowania pojazdu z czujnikami temperatury na jednym końcu i otwartymi podłączeniami kablowymi na drugim. Przykłady rozwiązań typu 1:
- Model 1105880 o długości 5m i mocy znamionowej do 40kW
- Model 1236563 o długości 7m i mocy znamionowej do 80kW (ilustracja 4)
Ilustracja 4: złącze ładowania prądem stałym charakteryzuje się mocą znamionową 80kW i jest wyposażone w kabel o długości 7m. (Źródło ilustracji: Phoenix Contact)
Uniwersalne wejście ładowania
Uniwersalne wejście ładowania model 1210900 pasuje do złączy ładowania prądem zmiennym oraz do złączy ładowania prądem stałym kombinowanego systemu ładowania (CCS) typu 1, IEC 62196-2, IEC 62196-3 o natężeniu znamionowym do 200A i napięciu 1kV= lub zasilania jednofazowego o parametrach 80A i 250V~. Styki prądu stałego mają dwa czujniki termiczne PT1000, natomiast styki prądu zmiennego wykorzystują schemat łańcucha termistorów o dodatnim współczynniku temperaturowym (PTC).
System okablowania prądu stałego o mocy 500kW
Projektanci systemów ładowania prądem stałym dużej mocy (HPC) trybu 4 mogą skorzystać z systemu okablowania 1085658, który zawiera chłodzone cieczą złącze pojazdu i kabel, który może dostarczać maksymalnie 500A przy 1kV=. Spełnia on wymagania kombinowanego systemu ładowania (CCS) typu 1, SAE J1772 i IEC 62196-3-1. System zawiera czujniki monitorowania temperatury, pęknięć kabli i wycieków chłodziwa (ilustracja 5). Monitorowanie temperatury realizowane jest poprzez dwa termistory o ujemnym współczynniku temperaturowym (NTC) dla styków prądu stałego i dwa termistory o ujemnym współczynniku temperaturowym (NTC) dla przewodów zasilających prądem stałym w kablu.
Ilustracja 5: zespół kablowy ładowania prądem stałym dużej mocy jest złożonym systemem. (Źródło ilustracji: Phoenix Contact)
Do tych kabli ładowania prądem stałym firma Phoenix Contact oferuje również samodzielną jednostkę chłodzącą. Zawiera ona wentylator o zmiennej prędkości i pompę, co pozwala zapewnić optymalne chłodzenie systemów ładowania prądem stałym dużej mocy (ilustracja 6). Pompa i wentylator pracują w zakresie od 0V= do 10V=, maksymalny pobór prądu wentylatora wynosi 1,97A, a pompa wymaga maksymalnie 1,8A. Roztwór chłodzący jest mieszaniną 50% wody i 50% glikolu. Kable i przewody mają długość 1,5 metra. W połączeniu z okablowaniem 1085658 układ zapewnia wydajność chłodzenia 600W dla kabli o długości 3m, 800W dla kabli o długości 4m, 900W dla kabli o długości 5m i 1050W dla kabli o długości 6m.
Ilustracja 6: układ do chłodzenia cieczą kabli ładowania prądem stałym dużej mocy. (Źródło ilustracji: Phoenix Contact)
Podsumowanie
W celu zapewnienia kompleksowej infrastruktury ładowania niezbędnej dla upowszechnienia pojazdów elektrycznych, potrzebny będzie szeroki asortyment ładowarek pojazdów elektrycznych o różnych poziomach mocy. Projektanci muszą opracować zróżnicowane konstrukcje ładowarek, od niskonapięciowych ładowarek prądu zmiennego o mocy 1,9kW, które wykorzystują wewnętrzne obwody ładowarki akumulatorów pojazdów elektrycznych, po ładowarki prądu stałego wysokiej mocy (HPC) 500kW, z okablowaniem chłodzonym cieczą, które omijają wewnętrzne obwody ładowania i ładują akumulatory bezpośrednio. Pomiędzy wartościami skrajnymi potrzebny będzie szeroki zakres poziomów mocy ładowarek i zróżnicowane tryby ładowania w celu obsługi punktów stale dostępnego ładowania pojazdów elektrycznych w prywatnych posesjach i obiektach mieszkalnych, hotelach, sklepach i restauracjach, w obiektach handlowych i przemysłowych, garażach, na stacjach benzynowych, w miejscach postojowych i innych lokalizacjach.
Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

