Interfejs FMS Standard dla pojazdów użytkowych: system zarządzania flotą

Przez: Tawfeeq Ahmad

Ilustracja przedstawiająca interfejs FMS Standard dla pojazdów użytkowych: systemy zarządzania flotą (FMS)(Źródło ilustracji: iWave Systems)

Kierowcy pojazdów dostawczych stają w obliczu ogromnych wyzwań w związku z rosnącą niestabilnością łańcuchów dostaw i handlu elektronicznego. Pojazdy użytkowe są często oddawane w leasing przez producentów i użytkowane przez długi czas w skrajnych warunkach eksploatacyjnych. Dla ich właścicieli ważna jest możliwość monitorowania lokalizacji i innych istotnych parametrów, aby skutecznie kontrolować eksploatację. Aby zapobiec awariom takich pojazdów i wydłużyć okres ich eksploatacji, konieczne jest stałe monitorowanie lokalizacji, czasu pracy i parametrów pracy silnika.

Czym jest interfejs FMS Standard?

FMS (Fleet Management System) to standardowy interfejs do przesyłania danych pojazdów użytkowych. FMS jest opcjonalnym interfejsem do przesyłania danych z pojazdów różnych producentów pojazdów użytkowych i jest postrzegany jako standard ogólnoświatowy. Informacje podstawowe są zależne od elektronicznej jednostki sterującej pojazdu (ECU).

Interfejs FMS został zaprojektowany jako jedyny interfejs zapewniający bezpieczne połączenie danych z siecią wewnętrzną, ponieważ bezpośrednie połączenie z wewnętrznym systemem magistrali pojazdu może mieć wpływ na niezawodność pojazdu. Sześciu europejskich producentów - Daimler AG, MAN AG, Scania, Volvo, DAF Trucks i IVECO - opracowało w 2002 r. interfejs FMS-Standard, który umożliwia wykorzystywanie i ocenę danych telematyki niezależnie od producenta. Zarządzanie flotą pojazdów pomaga firmom w zapewnieniu optymalnego wykorzystania pojazdów roboczych z poziomu centralnej platformy.

Ilustracja przedstawiająca pojazdy ciężarowe(Źródło ilustracji: iWave Systems)

Ewolucja interfejsu FMS Standard na przestrzeni lat.

  • Interfejs FMS Standard 1.0 pojawił się w 2002 r. i obsługiwał następujące dane pojazdu: prędkość, dane z elektronicznego sterownika silnika, zużycie paliwa, masa pojazdu, całkowita liczba godzin pracy silnika, numer VIN pojazdu, informacje z tachografu, liczba kilometrów, po przejechaniu których należy przeprowadzić serwis, odległość przebyta przez pojazd oraz temperatura płynu chłodzącego silnika.
  • Interfejs Bus FMS Standard (wer. 00.01) został wprowadzony w 2007 r. dla busów i autobusów firm Daimler Buses, EvoBus GmbH, MAN Truck & Bus AG, Scania CV, Volvo Bus Corporation, IrisBus Iveco i VDL Bus International B.V. Pierwszy interfejs FMS Standard 1.0 był również nazywany interfejsem „Truck FMS Standard”.
  • Wprowadzony w 2010 r. interfejs FMS Standard 2.0 zyskał w porównaniu z wersją FMS Standard 1.0 dodatkowo obsługę takich danych, jak warunki otoczenia, identyfikacja kierowcy, stan aktywacji napędu WOM i dokładne dane dotyczące zużycia paliwa.
  • W roku 2012 wprowadzono zharmonizowany interfejs dla autobusów i pojazdów ciężarowych FMS Standard 3.0.
  • W roku 2017 natomiast - interfejs FMS Standard 4.0. Interfejs FMS-CAN jest interfejsem CAN firmy Scania do obsługi komunikatów FMS

Telematyka z interfejsem FMS Standard

Telematyka z interfejsem FMS Standard zapewnia bezproblemową eksploatację pojazdów, ciągłe możliwości poprawy parametrów pracy, utrzymanie kosztów operacyjnych na minimalnym poziomie i zgodność z obowiązującymi przepisami. Przynosi znaczne korzyści pod względem czasu i kosztów związanych z serwisowaniem w terenie w przypadku awarii.

Poniżej przedstawiono kilka korzyści z telematyki z interfejsem FMS Standard w pojazdach użytkowych:

  • Łatwy dostęp do danych diagnostycznych w celu szybkiego wykrywania i usuwania usterek
  • Zdalny dostęp do danych o wydajności i krytycznych stanów maszyn
  • Brak przestojów dzięki konserwacji zapobiegawczej/predykcyjnej
  • Natychmiastowe powiadomienia o zaniedbaniach, uszkodzeniach i próbach kradzieży
  • Większa satysfakcja klientów dzięki mniejszej liczbie awarii i lepszej diagnostyce
  • Niższe koszty paliwa, konserwacji i eksploatacji
  • Przewidywanie czasu awarii i obsługi technicznej pozwalające łatwiej rozstrzygać spory
  • Inteligentne przydziały zasobów
  • Śledzenie i odzyskiwanie utraconych pojazdów

Sprzęt telematyki iWave dla FMS

Aby połączyć się z pojazdami użytkowymi, można użyć telematycznej jednostki sterującej lub bramki telematycznej firmy iWave. Rozwiązania telematyczne współpracują z wieloma portami CAN, RS232, RS485, wejściami analogowymi, wejściami cyfrowymi z połączeniem przez sieci 4G, Wi-Fi i Bluetooth. Wydajne mikroprocesorowe rozwiązanie telematyczne zapewnia elastyczność i przejrzystość oprogramowania, a w rezultacie jego kompatybilność z różnymi markami i modelami pojazdów użytkowych.

Ilustracja przedstawiająca telematyczną jednostkę sterującą i bramkę telematyczną(Źródło ilustracji: iWave Systems)

Architektura interfejsu FMS ze stosem protokołu J1939

Stos SAE J1939 opracowany przez firmę iWave jest oparty na normie ANSI C i spełnia wszystkie wymagania protokołu SAE J1939 niezbędne do gromadzenia danych z autobusów i ciężarówek. Stos działa z rozszerzonym 29-bitowym identyfikatorem CAN z obsługą wszystkich standardowych szybkości transmisji (100kbps, 125kbps, 250kbps, 500kbps i 1000kbps). Stos firmy iWave jest wyposażony w mechanizm automatycznego wykrywania szybkości transmisji, który umożliwia zewnętrznemu narzędziu diagnostycznemu/rejestratorowi danych znalezienie szybkości transmisji obsługiwanej przez pojazd i zainicjowanie komunikacji pomiędzy urządzeniem a modułem ECU pojazdu. Stos umożliwia urządzeniu interpretowanie wszystkich typów standardowych komunikatów SAE J1939 z modułu ECU pojazdu.

Ilustracja przedstawiająca stos protokołu J1939(Źródło ilustracji: iWave Systems)

Stos oprogramowania SAE J1939 zapewnia efektywny sposób odczytu parametrów przez interfejs FMS Standard. Dane FMS można łączyć z danymi J1939, takimi jak pozycja GPS, dane z tachografu i odczyty czujników, co zapewnia uniwersalne źródło informacji i komunikacji.

Za pośrednictwem interfejsu FMS przekazywane są następujące dane, które również podlegają standaryzacji pod kątem protokołu SAE J1939:

  • Położenie pedału przyspiesznika (0-100%)
  • Masa osi (kg)
  • Przełącznik hamulca (wł./wył.)
  • Przełącznik sprzęgła (wł./wył.)
  • Tempomat (wł./wył.)
  • Temperatura płynu chłodzącego silnika
  • Prędkość obrotowa silnika
  • Wersja oprogramowania FMS-Standard (obsługiwane tryby)
  • Poziom paliwa (0-100%)
  • Odległość pojazdu w wysokiej rozdzielczości
  • Wał odbioru mocy (WOM) (status/tryb)
  • Liczba kilometrów, po przejechaniu których należy przeprowadzić serwis
  • Informacje z tachografu
  • Całkowita liczba godzin pracy silnika (h)
  • Całkowita ilość zużytego paliwa (w litrach w całym czasie eksploatacji)
  • Numer VIN pojazdu (ASCII)
  • Udoskonalenia pojazdu (kompleksowo)
  • Prędkość pojazdu (na podstawie kół)
  • Prędkość pojazdu (z tachografu)

Firma iWave zaprojektowała stos tak, aby można było go w pełni dostosować do własnych potrzeb, co pozwala użytkownikom na określenie zestawów funkcji i precyzyjne dostrojenie stosu do wymagań zastosowania końcowego. Stos protokołu J1939 został wdrożony globalnie do zastosowań w pojazdach użytkowych.

Zalety rozwiązań telematycznych firmy iWave ze stosem protokołu J1939:

  • Łatwe w użyciu interfejsy API
  • Kompleksowa oferta rozwiązań telematycznych
  • Obsługa wszystkich dostępnych wersji jądra.

Aby skontaktować się z firmą iWave w celu uzyskania odpowiedzi na pytania i dodatkowych informacji, prosimy o kontakt pod adresem mktg@iwavesystems.com

Dowiedz się więcej:

  1. Telematyczna jednostka sterująca
  2. Brama telematyczna
  3. System zarządzania flotą (FMS)

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

Informacje o autorze

Image of Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad jest szefem marketingu produktów w firmie iWave Systems Technologies Pvt. Ltd. Tawfeeq jest pasjonatem elektroniki, a także interesuje się marketingiem i sprzedażą. Stawia sobie za cel pomoc organizacjom na całym świecie w skróceniu cykli rozwojowych i zwiększeniu sprawności opracowywania produktów dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia firmy iWave. Tawfeeq posiada licencjat z elektroniki i komunikacji oraz tytuł MBA w dziedzinie marketingu. Jego ambicją jest doprowadzenie firmy iWave Systems do pozycji globalnego lidera w dziedzinie inżynierii produktów.