Interfejs FMS Standard dla pojazdów użytkowych: system zarządzania flotą
2022-04-27
(Źródło ilustracji: iWave Systems)
Kierowcy pojazdów dostawczych stają w obliczu ogromnych wyzwań w związku z rosnącą niestabilnością łańcuchów dostaw i handlu elektronicznego. Pojazdy użytkowe są często oddawane w leasing przez producentów i użytkowane przez długi czas w skrajnych warunkach eksploatacyjnych. Dla ich właścicieli ważna jest możliwość monitorowania lokalizacji i innych istotnych parametrów, aby skutecznie kontrolować eksploatację. Aby zapobiec awariom takich pojazdów i wydłużyć okres ich eksploatacji, konieczne jest stałe monitorowanie lokalizacji, czasu pracy i parametrów pracy silnika.
Czym jest interfejs FMS Standard?
FMS (Fleet Management System) to standardowy interfejs do przesyłania danych pojazdów użytkowych. FMS jest opcjonalnym interfejsem do przesyłania danych z pojazdów różnych producentów pojazdów użytkowych i jest postrzegany jako standard ogólnoświatowy. Informacje podstawowe są zależne od elektronicznej jednostki sterującej pojazdu (ECU).
Interfejs FMS został zaprojektowany jako jedyny interfejs zapewniający bezpieczne połączenie danych z siecią wewnętrzną, ponieważ bezpośrednie połączenie z wewnętrznym systemem magistrali pojazdu może mieć wpływ na niezawodność pojazdu. Sześciu europejskich producentów - Daimler AG, MAN AG, Scania, Volvo, DAF Trucks i IVECO - opracowało w 2002 r. interfejs FMS-Standard, który umożliwia wykorzystywanie i ocenę danych telematyki niezależnie od producenta. Zarządzanie flotą pojazdów pomaga firmom w zapewnieniu optymalnego wykorzystania pojazdów roboczych z poziomu centralnej platformy.
(Źródło ilustracji: iWave Systems)
Ewolucja interfejsu FMS Standard na przestrzeni lat.
- Interfejs FMS Standard 1.0 pojawił się w 2002 r. i obsługiwał następujące dane pojazdu: prędkość, dane z elektronicznego sterownika silnika, zużycie paliwa, masa pojazdu, całkowita liczba godzin pracy silnika, numer VIN pojazdu, informacje z tachografu, liczba kilometrów, po przejechaniu których należy przeprowadzić serwis, odległość przebyta przez pojazd oraz temperatura płynu chłodzącego silnika.
- Interfejs Bus FMS Standard (wer. 00.01) został wprowadzony w 2007 r. dla busów i autobusów firm Daimler Buses, EvoBus GmbH, MAN Truck & Bus AG, Scania CV, Volvo Bus Corporation, IrisBus Iveco i VDL Bus International B.V. Pierwszy interfejs FMS Standard 1.0 był również nazywany interfejsem „Truck FMS Standard”.
- Wprowadzony w 2010 r. interfejs FMS Standard 2.0 zyskał w porównaniu z wersją FMS Standard 1.0 dodatkowo obsługę takich danych, jak warunki otoczenia, identyfikacja kierowcy, stan aktywacji napędu WOM i dokładne dane dotyczące zużycia paliwa.
- W roku 2012 wprowadzono zharmonizowany interfejs dla autobusów i pojazdów ciężarowych FMS Standard 3.0.
- W roku 2017 natomiast - interfejs FMS Standard 4.0. Interfejs FMS-CAN jest interfejsem CAN firmy Scania do obsługi komunikatów FMS
Telematyka z interfejsem FMS Standard
Telematyka z interfejsem FMS Standard zapewnia bezproblemową eksploatację pojazdów, ciągłe możliwości poprawy parametrów pracy, utrzymanie kosztów operacyjnych na minimalnym poziomie i zgodność z obowiązującymi przepisami. Przynosi znaczne korzyści pod względem czasu i kosztów związanych z serwisowaniem w terenie w przypadku awarii.
Poniżej przedstawiono kilka korzyści z telematyki z interfejsem FMS Standard w pojazdach użytkowych:
- Łatwy dostęp do danych diagnostycznych w celu szybkiego wykrywania i usuwania usterek
- Zdalny dostęp do danych o wydajności i krytycznych stanów maszyn
- Brak przestojów dzięki konserwacji zapobiegawczej/predykcyjnej
- Natychmiastowe powiadomienia o zaniedbaniach, uszkodzeniach i próbach kradzieży
- Większa satysfakcja klientów dzięki mniejszej liczbie awarii i lepszej diagnostyce
- Niższe koszty paliwa, konserwacji i eksploatacji
- Przewidywanie czasu awarii i obsługi technicznej pozwalające łatwiej rozstrzygać spory
- Inteligentne przydziały zasobów
- Śledzenie i odzyskiwanie utraconych pojazdów
Sprzęt telematyki iWave dla FMS
Aby połączyć się z pojazdami użytkowymi, można użyć telematycznej jednostki sterującej lub bramki telematycznej firmy iWave. Rozwiązania telematyczne współpracują z wieloma portami CAN, RS232, RS485, wejściami analogowymi, wejściami cyfrowymi z połączeniem przez sieci 4G, Wi-Fi i Bluetooth. Wydajne mikroprocesorowe rozwiązanie telematyczne zapewnia elastyczność i przejrzystość oprogramowania, a w rezultacie jego kompatybilność z różnymi markami i modelami pojazdów użytkowych.
(Źródło ilustracji: iWave Systems)
Architektura interfejsu FMS ze stosem protokołu J1939
Stos SAE J1939 opracowany przez firmę iWave jest oparty na normie ANSI C i spełnia wszystkie wymagania protokołu SAE J1939 niezbędne do gromadzenia danych z autobusów i ciężarówek. Stos działa z rozszerzonym 29-bitowym identyfikatorem CAN z obsługą wszystkich standardowych szybkości transmisji (100kbps, 125kbps, 250kbps, 500kbps i 1000kbps). Stos firmy iWave jest wyposażony w mechanizm automatycznego wykrywania szybkości transmisji, który umożliwia zewnętrznemu narzędziu diagnostycznemu/rejestratorowi danych znalezienie szybkości transmisji obsługiwanej przez pojazd i zainicjowanie komunikacji pomiędzy urządzeniem a modułem ECU pojazdu. Stos umożliwia urządzeniu interpretowanie wszystkich typów standardowych komunikatów SAE J1939 z modułu ECU pojazdu.
(Źródło ilustracji: iWave Systems)
Stos oprogramowania SAE J1939 zapewnia efektywny sposób odczytu parametrów przez interfejs FMS Standard. Dane FMS można łączyć z danymi J1939, takimi jak pozycja GPS, dane z tachografu i odczyty czujników, co zapewnia uniwersalne źródło informacji i komunikacji.
Za pośrednictwem interfejsu FMS przekazywane są następujące dane, które również podlegają standaryzacji pod kątem protokołu SAE J1939:
- Położenie pedału przyspiesznika (0-100%)
- Masa osi (kg)
- Przełącznik hamulca (wł./wył.)
- Przełącznik sprzęgła (wł./wył.)
- Tempomat (wł./wył.)
- Temperatura płynu chłodzącego silnika
- Prędkość obrotowa silnika
- Wersja oprogramowania FMS-Standard (obsługiwane tryby)
- Poziom paliwa (0-100%)
- Odległość pojazdu w wysokiej rozdzielczości
- Wał odbioru mocy (WOM) (status/tryb)
- Liczba kilometrów, po przejechaniu których należy przeprowadzić serwis
- Informacje z tachografu
- Całkowita liczba godzin pracy silnika (h)
- Całkowita ilość zużytego paliwa (w litrach w całym czasie eksploatacji)
- Numer VIN pojazdu (ASCII)
- Udoskonalenia pojazdu (kompleksowo)
- Prędkość pojazdu (na podstawie kół)
- Prędkość pojazdu (z tachografu)
Firma iWave zaprojektowała stos tak, aby można było go w pełni dostosować do własnych potrzeb, co pozwala użytkownikom na określenie zestawów funkcji i precyzyjne dostrojenie stosu do wymagań zastosowania końcowego. Stos protokołu J1939 został wdrożony globalnie do zastosowań w pojazdach użytkowych.
Zalety rozwiązań telematycznych firmy iWave ze stosem protokołu J1939:
- Łatwe w użyciu interfejsy API
- Kompleksowa oferta rozwiązań telematycznych
- Obsługa wszystkich dostępnych wersji jądra.
Aby skontaktować się z firmą iWave w celu uzyskania odpowiedzi na pytania i dodatkowych informacji, prosimy o kontakt pod adresem mktg@iwavesystems.com
Dowiedz się więcej:
Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

